КВМ

                                            


Математичний КВК  « В гостях у казки» (5 клас)
Під звуки мелодії до популярно колись дитячої телепередачі «У гостях у казки» на сцені з'являються два ведучих.
Ведучий 1. Казка — це жанр творчості, який кожен полюбляє з дитинства. Казки бувають різні — соціально-побутові, героїчні, фантастичні, про тварин. Ми ж сьогодні зустрінемося з незвичайною казкою — математичною. Чим вона відрізняється від інших? А тим, що поряд із життєвою мудрістю в ній присутня ще й мудрість наукова, математична. Отже, ласкаво просимо до казки!
Ведучий 2
Вам казка чарівна підкаже пораду, В ній знайдете завжди утіху й відраду. Давайте ж на хвильку заглянемо в казку. Чарівні казки, тут з'явіться, будь ласка
Ведучий 1. Сьогодні ми не лише почуємо математичні казки, ми зможемо визначити найкращих знавців і казок, і математики серед команд, які зараз з'являться на сцені.
Ведучий 2. Дозвольте представити вам команду «Математичні зірки» та її суперницю — команду «Чарівники ». Команди під привітальні аплодисменти виходять на сцену. Команди пояснюють обрану ними назву та емблему, яку вони зобразили на великому плакаті.
Ведучий 1. Кожна з команд намалювала свій фірмовий знак — емблему, та не одну. Ці емблеми стануть у пригоді в нашому казковому змаганні.
Ведучий 2. Назви конкурсів, у яких сьогодні доведеться взяти участь нашим командам, написані на цьому чарівному Полі чудес. Це поле розбите на 12 квадратів або прямокутників з ілюстраціями до казок. Кожна команда робить свій хід — відкриває один із квадратів (вибираючи назву казки, фрагмент якої зображений), на оберненому боці яких написано назву конкурсного змагання.(Якщо команда здобула перемогу в цьому конкурсі, місце квадрата заповнюється її фірмовим знаком.)
Мета команд — виграшно зіграти, тобто так, щоб отримати найбільше кліточок, заповнених її фірмовим знаком.
Конкурс 1.  Згадай назви казок.
Я коротко змальовую сюжет відомої казки. Команди пишуть її назву на аркуші. Після того як усі казки відгадано, потрібно відповісти на запитання: «Що об'єднує всі ці казки?».
1. Казка про друзів, двоє з яких недбало поставилися до побудови своїх будинків і потім вимушені були проситися до третього в будинок, збудований міцно та якісно;
2. Казка, основна мораль якої така: діти, не відчиняйте двері невідомим особам, навіть якщо - вони говорять маминим голосом;
   3.Двоє з героїв цієї казки тільки й знали, що співали й     танцювали, а третій, працьовитий, спік пиріжків та, перш ніж пригощати, нагадав цим двом, хто все робив;
   4. У цій казці дівчинка спочатку зіпсувала всі меблі, потім з'їла обід господарів будинку, а потім лягла на їхні ліжка та й заснула.
Відповідь. 1) «Троє поросят»; 2) «Семеро козенят»; 3) «Півник і двоє мишенят»; 4) «Три ведмеді».
Усі казки об'єднує те, що в їх назвах є числа і дійові особи — тварини.
Конкурс 2. Поверни до казки.
Зараз вам пропонується кілька предметів, які мають форму геометричних фігур. Вам потрібно всі геометрично-казкові предмети повернути до своїх казок, вгадавши й сам предмет, і назву казки, до якої його потрібно повернути. Якщо команди не можуть вгадати предмет, дається підказка — демонструється цей предмет (або його зображення), але після цього кількість балів за відгадування стає на 1 меншою.
Предмет перший. їстівна куля, діаметром не більша від сантиметра, яка дуже заважала спати одній особі. (Горошина з казки «Принцеса на грошині»)
Предмет другий. Пара зрізаних конусів, які могли ходити без втручання людини. (Цеберки з казки «По щучьему велению»)
Предмет третій. Плетений паралелепіпед, в якому сховалася дівчина з пиріжками. (Короб з казки «Маша і ведмідь»)
Предмет четвертий. За його допомогою в математиці позначають вектор, а в казці брати, користуючись ним, собі наречених вибирали. (Стріла з казки «Царівна-Жаба»)
Предмет п'ятий. Круг, який проковтнула рептилія. (Сонце з казки «Крадене сонце»)
Конкурс третій. Вгадай математичний термін.
Найчастіше дійовими особами математичної казки є числа, геометричні фігури та їхні елементи, арифметичні дії тощо. Тому в цьому конкурсі пропонуємо вгадати назву одного з математичних об'єктів — потенційного героя математичної казки. А гратиме з вами в цьому конкурсі казковий герой-мовчун. Команди по черзі ставлять йому запитання, на які він може відповідати лише «так» чи «ні», киваючи головою. Хто першим назве сам термін — той і переможе у грі. Потім відгаданий термін показують написаним та намальованим на плакаті. (Наприклад, загадане слово — радіус. Запитання, які можуть по­ставити команди:
Цей об'єкт вивчає геометрія(Так)
У нього є кути? (Ні)
Він може вимірюватися в метрах(Так)
Це елемент геометричної фігури(Так)
Він є у трикутнику? (Ні)
Він є в колі? (Так)
Він менший за діаметр? (Так)
Це радіус? ( Гак)
На плакаті написане слово «радіус» і намальоване коло з проведеним у ньому радіусом.)
Конкурс четвертий. Казкові задачі.
У цьому конкурсі потрібно розв'язати задачі, які складені за матеріалами відомих казок.
Задача 1. Згадаємо казку «Лисичка-Кума». Лисичка, прикриваючись тим, що її нібито на хрестини кличуть, потай від Ведмедя їла день за днем його мед. Припустимо, що першого дня вона з'їла восьму частину меду, другого — четверту частину, третього — половину. Запитання: на який день вона з'їла увесь мед, якщо не змінювала швидкості поїдання солодощів?
Відповідь. На четвертий.
Задача 2. Казка «Івасик-Телесик». Прийшла мати на берег і кличе свого сина: «Івасику, Телесику, приплинь-приплинь до бережка». Івасик у цей час знаходиться за 540 м вгору по річці. За який час він припливе до берега, якщо швидкість течії 2 км/год, а Івасиків човен рухається із власною швидкістю 7км/год?

Відповідь. Рухаючись за течією зі швидкістю 9 км/год, відстань 0,54 км Івасик
подолає за 0,06 год (за 3,6 хв або за 169 с).
Задача 3. Згадайте казку про Сірка. Вигнав хазяїн Сірка, бо старий гой став. Щоб допомогти йому, вовк запропонував нібито вкрасти дитину, яку Сірко має відняти. Ось схопив вовк дитину, а через 12 с за ним погнався Сірко. Через який час він наздогнав вовка з дитиною, якщо вовк біг зі швидкістю 3 км/год, а Сірко — 4 км/год? (Не забудьте секунди    перевести в години.)
Відповідь. Через 36 с від початку свого руху.


Конкурс п’ятий . Знайди казкових героїв.
Математичні казкові герої залишили казку. Спробуй їх знайти й повернути до неї.
У математичній країні жили-були 2... Вони чомусь не мирилися. Одному з них все здавалося, що іншого люблять більше. Що тільки не перепробував..., щоб стати схожим на... Нічого не допомагало. А якось почув..., що в тридесятому царстві живе чарівник..., який може зарадити його горю. І вирішив знайти цьо­го чарівника. Довго йшов..., багато перешкод подолав, та знайшов-таки... Чарівник запитав у..., чи добре він подумав. Перш ніж стати точно таким, як... «Добре, добре, перетворюйте мене швидше. Я не буду жалкувати!» «Що ж, воля твоя», — погодився..., і застосував до нього свої чари... Глянув.... на себе у дзеркало і дуже зрадів: ну, точний... Нарешті! Тепер і його всі поважатимуть, як і...Вирушив він додому. Спочатку він зустрів..., який радо привітав..., але стурбовано запитав, чи не бачив він..., бо без нього ніяк не... Потім йому зустрічалися й інші мешканці математичної країни, і всі чомусь шукали його, старого. Засмутився: «Що ж я наробив! Виявляється, я також потрібен у нашій країні, а я не розумів цього!» Так сумно стало..., та нічого не зробиш. Бути схожим на ... — це добре, але чомусь захотілося стати самим собою.
Варіанти відповіді. Головними героями могли бути: додатне й від'ємне число; бісектриса й медіана; ромб і квадрат; квадрат і прямокутник; катет і гіпотенуза; гострий і прямий кут і т. д.
Конкурс шостий. Склади продовження до казки.
КАЗКА
Жили дві
Конкурс сьомий. Знайомий сюжет.
 Прослухавши математичну казку, спробуйте вгадати, сюжет якої відомої казки вона повторює. Назвіть автора цієї казки та всіх героїв.
Казка перша
Гуляло Натуральне число площиною та побачило нічийну пряму.
Хто-хто на прямій живе? — запитало число.
Не почувши відповіді, поселилося число на прямій і стало на ній жити. Пробігало мимо Ціле число. Побачило пряму. Підбігло до неї й запитує:
—Хто-хто на цій прямій живе?
—Це я, число І Іатуральне. А ти хто?
—А я Ціле число. Пусти мене до себе.
—Заходь.
Стали вони жити разом. Не просто жили — працювали. Натуральне прибутки рахує, Ціле — борги.
Пробігало поряд Дробове число. Побачило пряму й запитує:
—Хто-хто на прямій живе?
—Це я, число Натуральне.
—Це я, число Ціле. А ти хто?
—Я число Дробове, пустіть до себе.
Стали жити разом. Кожне своєю справою займається. Дробовому, наприклад, дуже були раді, коли потрібно було щось поділити на частини або виміряти. Місця всім вистачало. Були навіть і такі кімнати, у яких ще й ніхто не мешкав.
Завітало потім на пряму ірраціональне число. Стало допомагати Раціональному у вимірюваннях. Та тіснувато стало на прямій. Жодного вільного місця. Аж тут пробігає мимо Комплексне. Проситься на пряму жити. На що її мешканці хором відповідають: «Вибач, друже, та вже немає в нас місця».
А може я все ж таки спробую?
Полізло Комплексне число на пряму. Лізло-лізло, аж поки пряма не витримала, розвалилася — і викотилися всі числа на площину.
Відповідь. Українська народна казка «Рукавичка» або російська «Теремок».
 Казка друга
Були собі Трикутник і Трапеція. Зустрілися якось на площині й стали приятелями. Запросила Трапеція Трикутника до себе в гості. Приходить Трикутник, а Трапеція запросила Діагональ, щоб та їх розважила. Багато чого цікавого розповідала Діагональ, та Трикутник не зрозумів ні слова.
Вибач, Трикутничку, кого мала, з тими тебе й приймала.
Та спасибі ж, — мовить Трикутник, — приходь же й ти, Трапеціє, до мене в гості.
От уже прийшла Трапеція до Трикутника. А він запросив Медіану. Багато цікавих властивостей розповідала Медіана. Та Трапеція не зрозуміла ані словечка. Розгнівалася 7'рапеція. Гак розгнівалася, що й подякувати забула.
Від того часу не приятелюють трикутники з чотирикутниками.
Відповідь. Українська казка «Лисичка та Журавель».
Конкурс восьмий. Художній.
У математичній казці зазвичай нерухомі геометричні фігури, числа, дії оживають, стають схожими на людей. Вони вміють рухатися, говорити, думати, приймати рішення. Іноді наша уява малює нам такі казкові сюжети, що ми навіть забуваємо, що мова йде про математичні об'єкти, які у звичайних обставинах дуже прості, строгі й нерухомі. Для виконання завдань цього конкурсу вам потрібно включити уяву й намалювати образ цариці математики. Подумайте, чим вона відрізнятиметься від людських царів, як її обличчя та одяг підкреслюватимуть, що це саме вона математична цариця. Свій малюнок бажано супроводити й словесним поясненням.
Конкурс девятий  . Розкажи казку за малюнками.
 Сподіваюсь,ви ще пам'ятаєте, яку першому класі вам пропонували розповісти казку за малюнком (демонструється відповідна сторінка з Букваря). Таке ж завдання я вам і пропоную виконати зараз. Тільки малюнки тут уже математичні. Математичною мовою повинна бути й складена вами казка.
 Домашнє завдання (поза конкурсом).
Інсценування казки, яку склали самостійно.

Немає коментарів:

Дописати коментар